Skleroterapia

Skleroterapia, czyli leczenie obliterujące żylaka to wybiórcze wstrzykiwanie do żylaka substancji, które powodują uszkodzenie śródbłonka, wskutek czego dochodzi do stanu zapalnego i zamknięcia światła naczynia poprzez jego zwłóknienie.

Istnieją zarówno medyczne jak i kosmetyczne wskazania do obliteracji żylaków. Do wskazań medycznych należą zaburzenia troficzne skóry oraz niewydolność hemodynamiczna w krążeniu żylnym danej okolicy. Do wskazań kosmetycznych należą głownie pajączki i żylaki bez znaczenia hemodynamicznego.

Środek obliterujący wprowadzany jest w postaci roztworu lub piany, w zależności od wielkości naczynia.

Skleroterapia

Bezwzględne przeciwwskazania:

• znana alergia na środki obliterujące
  • ciężka choroba układowa
  • krytyczne powierzchowne lub głębokie zakrzepice żył
  • miejscowa lub ogólna infekcja
  • unieruchomienie
  • zaawansowana miażdżyca tętnic
  • ciąża w pierwszym trymestrze i po 36 tygodniu
  • unieruchomienie pacjenta

Względne przeciwwskazania:

• obrzęk goleni
  • cukrzycowa mikroangiopatia
  • niedrożność tętnic stadium II wg Fontaine’a
  • ogólny zły stan zdrowia
  • dychawica oskrzelowa
  • alergia
  • hiperkoagulacja
  • trombofilia

Dzięki stosowaniu bardzo cienkich igieł zabieg skleroterapii jest praktycznie bezbolesny i małoinwazyjny. Wykonanie zabiegu musi być poprzedzone wnikliwą oceną układu żył głębokich i powierzchownych w badaniu ultrasonograficznym z kolorowym dopplerem.

Po zabiegu skleroterapii konieczne jest noszenie przez okres tygodnia pończochy uciskowej, należy również prowadzić aktywny tryb życia. Nie powinno się brać gorących kąpieli, korzystać z sauny i kąpieli słonecznych przez 4 tygodnie po leczeniu, ponieważ powoduje to rozszerzenie się naczyń i może być przyczyną przebarwień. Uzyskanie satysfakcjonujących rezultatów wymaga często wykonania sesji kilku zabiegów.

Najlepsze efekty w leczeniu żylaków dają metody łączone, skleroterapia i laseroterapia naczyń, regularna aktywność fizyczna, redukcja wagi, terapia uciskowa, minimalizowanie czynników ryzyka takich jak wysoka temperatura, siedzący lub stojący tryb życia.